Automatické převodovky

Automatické převodovky

Už dávno nejsou automatické převodovky v naší krajině velkou neznámou, či exotickým zařízením. I když vám spousta lidí bude tvrdit, že s automatem to prostě neumí, není nic lehčího, než se automat naučit ovládat.

V podstatě se všechny automaty ovládají stejně, lišit se ovšem může jejich vnitřní mechanika.

Klasikou mezi automaty je převodovka s hydrodynamickým měničem, který sestává z čerpadla a turbíny. Jak se jezdí s moderní automatickou převodovkou s měničem? V zásadě lépe než s jakoukoliv jinou. Moderní automatické převodovky klasické konstrukce se umí dokonale plynule rozjíždět, přitom už ale tolik nezvyšují spotřebu a nežerou motoru výkon. 

Oproti převodovce s měničem je dvouspojková převodovka neporovnatelně novější technologií. Jde o dvě separátní převodovky mající společnou výstupní hřídel.

Robotizovaná převodovka není vlastně ani automatem v pravém slova smyslu. Jde o klasickou manuální převodovku, nicméně osazenou elektromechanickým ovládáním řazení a spojky.

Variátor. Tento druh převodovek je zcela samostatnou kapitolou. Zatímco všechny předešlé druhy mají, stejně jako manuální převodovka, několik převodových stupňů, které převodovka samočinně řadí, variátor umožňuje plynulou změnu převodového poměru. Využití nachází zejména ve skútrech.

Jízda s automatickou převodovkou

  • Některé vozy je možno nastartovat, jen pokud je poloha volící páky nastavená na P.
  • U některých vozů nelze po nastartování volící páku přesunout z polohy P, pokud není současně zmáčknut pedál brzdy.
  • U automatických převodovek po zařazení jiné polohy než P nebo N dochází k plazivému pohybu vozu – na rovině se vůz sám pomalu rozjede a pohybuje se vpřed přibližně rychlostí chůze, bez toho, že by řidič přidal plyn. Proto je nutné, pokud chceme skutečně stát (např. v zácpě nebo na křižovatce), neustále držet stlačený pedál brzdy.
Share

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *